Wednesday, June 17, 2009

My Old Skool



Sudah lebih dua tahun berlalu.....semua rakan2 ku telah melanjutkan pelajaran ke pelbagai tempat. Begitu juga aku, aku melanjutkan pelajaran dengan apa yang aku idamkan selama ini, English.

Zaman persekolahanku banyak suka dan duka. Sewaktu form 1,aku bersekolah sebentar di SMK Dato' Mahmud Mat Pekan. Disana budaya gangtserism menular dalam kalangan pelajar. Pergaduhan seperti makan nasi..rutin...aku masih mentah ketika itu,dan aku tak terlepas dari mangsa buli di hostel...mujur ada saudaraku di tingkatan lima, dia banyak membantuku...

Aku mendapat tawaran asrama yang lebih baik. Ibubapaku menghantarku ke SMK Seri Kuantan. Aku masuk pada 21 Januari 2003. Dan aku ditempatkan di kelas 1 Astakona(pelik kan bunyi..lol)...kelas KAA...(arab). Aku mengenali pelbagai jenis rakan, dan budaya-budaya luar sedikit senayak merubah corak kehidupan aku. kehidupan di hostel memang berbeza...ia mengajar kita pengalaman, melakukan tugas sendiri dan tidak mengharapkan orang lain....

Aku mengaku, kehidupanku tidak sehebat orng lain...bergaduh, menang dengan 40 orang India, aku tahu...namun, jika dibandingkan dengan orang yang langsung tidak mengenali dunia...aku bersyukur...sewaktu aku form 1, aku melihat pelajar bergaduh dengan guru secara live! wow! aku ketika itu yang masih mentah menganggap itu satu yang luar biasa...(waktu form 1 la!)..dan pada hari jumaat, aku melihat seniorku mencabar guru disiplin untuk bertumbuk....dia memukul tingkap kaca dengan besi katil...huh! aku tak berpeluang berbuat begitu.....

Perubahan demi perubahan..banyak kenangan di hostel...lari dari ustaz ketika ponteng subuh..(bukan ponteng, tapi terlepas waktu)...menyorok dalam jamban...yela, aku badan besar, mane boleh lari ikut tingkap...ponteng kelas addmath...alasan, pergi bilik kaunseling...hahah....kelas bio pun same gak...hahah...boring kot...kelas BM aku xpenah miss...coz subjek yg aku suka and cikgu dia lawa..hahaha....ape dah....

Terkantoi makan dengan awek waktu pergi Langkawi kat Mcd Bukit Jambul..bapak malu doh...bukan awek aku sebenarnya....skandal...haha...hmm..pastu taw dengan mak aku..ape lagi..ceramah la beb!hahah....yang paling last skali..kena gantung sebulan sebelum spm...memang sush nak caye...coz muka aku muka baik...cikgu pown caye...lagipun aku buknlah budak bermasalah...

Nak dijadikan cerita, malam itu semua form 5 masuk bilik tv..mangsa atau sayur dibariskan...yang mana mencuri...memang kena...aku dah banyak kali tengok adegan sebegini, coz kawan aku kira taiko la...dia selalu ajak aku...aku pon pegi ah...huhu..tapi tengok je...sebab aku ni tak pandai pukul orang....

Pada malm itu,ntah kenapa kaki aku tetiba naik...bukan aku sorang, budak form 5 laen yang kaki buku, ulat buku, kaki surau pon join gak....terkejut aku...huhu...sebenarnya aku tak wat teruk sangat...haha...tapi kena jugak gantung...pelik2...itulah peristiwa aku lalui...tak dela hebat...tapi banyak membuatkan aku berfikir....after SPM, result aku tidaklah sehebat Amalina...2A je...addmath $#$#$#@! aku rase malu akak ipar aku yang ajar addmath...akak pandai math, adik ipar??

Pedulilah...menda dah lepas...cukupla sekadar kenangan...bagi aku, kalau tak de kenangan di masa muda, kita akan menyesal jugak...sebab hari2 yang kita lalui hanyalah sama, takde ape yang boleh dikongsi dengan anak2....tapi bukan bermakna kita kena buat jahat!! sekadar nakal tu acceptable lar...

Buat rakan-rakan ESKIAN a.k.a Sultanah Hajjah Kalsom....semoga berjaya!!

SMK Seri Kuantan
Kamal was here since 21 January 2003 until 27 Novenber 2007..........

No comments:

Post a Comment